پروفیل پنجره

پروفیل پنجره چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟ودر گذشته برای ساخت درب و پنجره از چوب و مواد طبیعی استفاده می شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی انواع فلزات جای خود را با چوب عوض کردند. همان طور که می دانید پنجره های چوبی نیاز به مراقبت بیشتری داشتند و در آب و هوای مختلف فرسوده و خراب می شدند و همچنین قیمت بالایی هم نسبت به دیگر مصالح داشتند. و به جز این موارد برای ساخت پنجره های چوبی باید منابع طبیعی زیادی نابود می شد.

به همین دلیل بود که بعد از جنگ جهانی دوم سعی کردند برای ساخت در ، پنجره ، نرده و … در قالب های مختلف از انواع فلزات استفاده کنند.پروفیل پنجره چیست ؟ سوالی است که جواب هایی بسیاری دارد ، نظیر پروفیل پنجره چیست ، آیا پنجره Upvc بهتر است یا آلومینیوم ؟

همان طور که گفته شد در دنیای امروز هزینه و دوام کار از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل با پیشرفت تکنولوژی متخصصان صنایع ساختمانی و عمرانی متوجه شدند که می توانند با تولید فلزاتی مکعب مستطیل به شکل توخالی هم از مواد اولیه کمتری استفاده کنند هم به مصالح ارزان تری دست پیدا کنند و علاوه بر این فلزات مقاومت و دوام بالاتری در برابر عوامل طبیعی دارند. همچنین باید گفت این محصولات نسبت به میله های توپر وزن کمتری دارند و امنیت سازه را نیز تقویت می کنند.یکی دیگر از پاسخ های پروفیل پنجره چیست می توان به پروفیل Upvc اشاره کرد.

پروفیل پنجره

پروفیل چیست؟

این گونه شد که شروع به تولید محصولی کردند که پروفیل نام دارد. تاکنون پروفیل های زیادی در ابعاد و متریال های گوناگون با توجه به نیاز صنایع مختلف تولید شده است. امروزه دیگر از پروفیل تنها برای ساخت در و پنجره استفاده نمی شود. از صنایع نظامی تا صنایع خودروسازی از انواع پروفیل برای ساخت محصولات خود استفاده می کنند. پروفیل ها معمولا از جنس فولاد هستند که دسته ای از آن ها با جوش به یکدیگر متصل می شوند و دسته ای دیگر بدون درز هستند که به دستگاه جوش نیز نیاز ندارند.

کابرد پروفیل در صنعت و ساختمان سازی و گستردگی زیاد این محصول با عث شد تا ما به شما مقاله ای ارائه دهیم و شما را با این محصول بیشتر آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.یکی دیگر از پاسخ های سوال پروفیل پنجره چیست می توان به پروفیل آلومینیوم اشاره کرد.

پروفیل پنجره

پروفیل های کاربردهای مختلفی دارند و ما ممکن است بارها آن ها را در طول روز ببینیم اما به آن توجهی نکرده باشیم مانند نرده های حفاظ راه پله ، پل عابر پیاده و حتی سقف های خانه های شمال کشور نیز می توانند از پروفیل ساخته شده باشند. پروفیل های در طول های مختلفی تولید می شوند ولی طول 6 و 12 بیشترین کاربرد را دارد. ابعاد سطح مقطع ، ضخامت و طول می توانند در قیمت پروفیل تاثیر گذار باشند. یک مهندس عمران قبل از این که یک بنا را بسازد تمام محاسبات نیروهای یک سازه را اندازه گیری کند و سپس پروفیل مناسب را انتخاب نماید. ناگفته نماند که معایب پنجره Upvc بسیار کم می باشد.

باید استفاده از پروفیل به گونه ای باشد که بین ایمنی سازه و هزینه تمام شده ساخت یک بنا تعادل برقرار شود. با توجه به کاربرد پروفیل که بیان شد صنعتگران این حوزه سعی می کنند پروفیلی تولید کنند که در برابر انواع حوادث و خوردگی مقاوم باشند.

انواع پروفیل و کاربرد آن ها

  • در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با انواع پروفیل آشنا کنیم. به طور کلی باید گفت پروفیل به دو دسته پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی تقسیم می شوند.
  • پروفیل های صنعتی محصولاتی هستند که از آن ها در صنایع مختلفی مانند خودروسازی و نظامی و… در قالب قطعات و متعلقات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پروفیل ساختمانی نیز به دسته از پروفیل ها گفته می شود که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند. برای مثال یکی از پروفیل های ساختمانی درب و پنجره های آلومینیومی هستند.
  • پروفیل ها در سه نوع ساختمانی، کامپوزیتی، آلومینیومی و  گالوانیزه می باشد که از دیگر پاسخ های سوال پروفیل پنجره چیست می توان به پروفیل گالوانیزه در پنجره که تولید می شود اشاره کرد  که ادامه به آن ها می پردازیم.
پروفیل ترمال بریک

پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانی نیز خود به سه دسته پروفیل نوردگرم، پروفیل نورد سرد و پروفیل مرکب تقسیم می شود. پروفیل پنجره تفاوت خاصی با پروفیل ساختمانی نخواهد داشت.

پروفیل نورد گرم، از پروفیل نورد گرم شمش فولادی ساخته می شود که به شکل قوطی است.

اما پروفیل نورد سرد به شکل ناودانی است زیرا از شکل دادن ورق های فولادی از طریق خم کردن و پرس شدن ایجاد می شود این پروفیل ها به دلیل مقاومت کمتری که دارند در کارهای سبک ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند مانند تیرهای تکیه گاهی، سقف کاذب و نادانی

پروفیل مرکب از اتصال چند پروفیل گرم و سرد ایجاد می شود. شکل و ابعاد پروفیل ساختمانی به دو دسته باز و بسته در بازار عرضه می شود. به پروفیل های لوله و قوطی، پروفیل درب های کرکره برقی، پروفیل درب و پنجره ساختمانی و پروفیل یو پی وی سی به دلیل بسته بودن شکل ظاهری پروفیل بسته می گویند. پروفیل هایی مثل تسمه، میلگرد، تیرآهن ، نبشی، چهارپهلو و ناودانی به دلیل شکل ظاهرشان که باز است به پروفیل باز معرف هستند.

پروفیل آلومینیومی

پروفیل آلومینیومی هم در قالب پروفیل ساختمانی و هم صنعتی تولید می شود. از این پروفیل به عنوان درب و پنجره در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود و در صنایع صنعتی نیز به عنوان قطعات مختلف به کار می رود. یکی از مهم ترین تفاوت استفاده از پروفیل آلومینیوم در ساخت درب و پنجره به جای آهن این است که با درب و پنجره های آلومینیومی که با این پروفیل ساخته می شود می توانیم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم و همچنین این پروفیل به دلیل زیبایی و تنوع در رنگ و طرح می تواند باعث زیبایی نمای ساختمان و محیط خانه ها شود.انتخاب پروفیل مناسب آلومینیوم در قیمت پنجره ترمال بریک نیز بسیار موثر است.

پروفیل گالوانیزه

از پروفیل گالوانیزه برای مقاوم سازی درب و پنجره های یو پی وی سی کاربرد دارد. استفاده از پروفیل گالوانیزه در درب و پنجره های UPVC باعث جلوگیری از هرز شدن پیچ ها و افتادگی بازشوی درب و پنجره می شود. گالوانیزه و نوع آن در قیمت پنجره دوجداره نقش بسیار مهمی خواهد داشت.از مزایای دیگری که می شود به آن اشاره کرد افزایش مقاومت و استحکام در برابر فشارهای جوی در ارتفاعات است. زیرا اگر ساختمان بلند باشد مانند برج ها که ارتفاعات زیادی دارند نیروی باد می تواند فشار قابل ملاحظه ای به پنجره ها وارد کند. و در ساختمان های پایین تر نیز در اثر نشست ساختمان ممکن است پنجره ها در معرض فشار قرار بگیرند.

ضخامت پروفیل‌های گالوانیزه معمولا از یک میلی‌متر شروع می‌شود و برحسب استفاده تا دو میلی‌متر نیز افزایش پیدا می‌کند. نکته قابل توجه این است، که هرچه سطح پنجره بزرگ‌تر باشد، فشار وارده به پنجره نیز بیشتر می‌شود و به مراتب ضخامت پروفیل‌‌های گالوانیزه نیز باید افزایش یابد. در پروفیل پنجره نیز گالوانیزه به کار می رود.

پروفیل کامپوزیتی

پروفیل های کامپوزیتی امروزه بیشتر در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند به ویژه ساختمان سازی در شرایط آب و هوایی مرطوب که احتمال خوردگی در آن بسیار بالا است پروفیل کامپوزیتی بسیار رواج دارد. یکی از دلایلی که از این پروفیل استفاده می شود این است که این پروفیل باعث افزایش طول عمر سازه در برابر ارتعاشات و لرزش هایی مانند زلزله می شود. و همچنین پروفیل کامپوزیتی خاصیت غیر کشسانی داشته و در برابر لرزش و خوردگی نسبت به دیگر پروفیل ها مقاوم تر است. و در آخر می توان گفت این پروفیل باعث سبک شدن وزن نهایی بنا و ساختمان نیز می شود.

انواع پروفیل یو پی وی سی

معایب پروفیل

پروفیل هم مانند بقیه مصالح و مواد در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. در این مقاله بارها درباره کاربرد پروفیل و مزایا هر کدام از آن ها صحبت کردیم اما باید بگوییم پروفیل به صورت انبوه در کشور تولید نمی شود. زیرا ماشین آلات تولید پروفیل دارای تکنولوژی خاصی هستند و همچنین این ماشین آلات بسیار گران است. همین موضوعات باعث شده تا پروفیل در کشورمان با قیمت مناسبی عرضه نشود. از دیگر معایبی که می توان به آن اشاره کرد سخت بودن اتصال آن ها در محل است. برای اتصال پروفیل به دستگاه مخصوصی به نام ConXL نیاز است این دستگاه هم جدید است و هم به وفور در کشور وجود ندارد به همین سبب هزینه اتصالات پروفیل نیز نسبتا زیاد است.از جمله معایب پروفیل پنجره می توان به کیفیت پایین و سبکی بعضی برند ها اشاره کرد. یکی از مهمترین سوالات امنیت در پنجره یو پی وی سی می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله به پروفیل ، انواع پروفیل ، کاربرد پروفیل و حتی معایب آن پرداختیم اگر دقت کنید در طول روز در بسیاری از ساختمان ها انواع آن را می بینید. پروفیل ها برای برای کاهش وزن ، مقاومت، ایمنی و جلوگیری از خوردگی سازه در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. حتی در صنایع مختلف مانند صنایع خودروسازی و تجهیزات نظامی و پزشکی نیز از مقاومت بالای پروفیل بهره می برند. هر پروفیل با توجه به کاربرد و مدل آن قیمت مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال مهندسان عمران با اندازه گیری فشار روی قسمت ساختمان می گویند به چه پروفیلی نیاز دارند. بنابراین هر چه ضخامت و ابعاد پروفیل بیشتر باشد قیمت بالاتری دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع