استانداردهای پروفیل UPVC

پروفیل های یو پی وی سی از دهه 60 در اروپا تولید گردید و از آن زمان در صنعت درب و پنجره ساختمان به کار گرفته شده اند. این پروفیل ها دارای دو استاندارد اصلی می باشند. ما در این مقاله قصد داریم به استاندارهای پروفیل UPVC به صورت بین المللی و ملی بپردازیم. یکی از این استانداردهای پروفیل UPVC متعلق به کشور انگلستان است که به عنوان استاندارد اروپا با عنوان BS EN 12608 که آخرین ویرایش آن سال 2003 است بیان شده و استاندارد دیگر که استاندارد سختگیرانه تری می باشد، متعلق به کشور آلمان با عنوان RAL GZ 716-1 و آخرین ویرایش آن سال 2008 است.

استانداردهای BS و RAL از دیدگاه های مختلف پروفیل UPVC را بررسی می کنند که یکی از نکات مهم در آن ها استاندارد ضخامت دیواره های اصلی و دیواره های رابط بین آن ها (دیواره فرعی) در پروفیل است. در هر دوی این استانداردها ضخامت بالاتر از 2.8 میلی متر در دیواره اصلی و همچنین ضخامت بالاتر از 2.5 میلی متر در دیواره فرعی را به عنوان پروفیل UPVC نوع A و یا کلاس یک در نظر گرفته می شوند. ضخامت های بالاتر از 2.5 در دیواره اصلی و بالاتر از 2 میلی متر در دیواره فرعی نیز به عنوان پروفیل های نوع B و یا کلاس دو مطرح می شوند.توجه داشته باشید که پروفیل در قیمت پنجره Upvc بسیار موثر می باشد و قسمت اصلی آن را تشکیل می دهد.

استانداردهای پروفیل UPVC

استاندارد رآل آلمان

در استاندارد «رال» همین دو نوع پروفیل ازنظر ضخامت دیواره معرفی و بررسی می شوند ولی در استاندارد BS نوع سومی نیز تعریف شده است که بر اساس توافق بین سازنده و خریدار پروفیل استانداردی تعریف شود که به آن C گفته می شود. در این کلاس هیچ محدوده ای برای ابعاد در نظر گرفته نشده و ملاک ابعاد اعلامی توسط تولیدکننده است.

همان طور که بیان شد این استانداردهای پروفیل UPVC کاملا جنبه بین المللی دارد در کشور عزیزمان ایران نیز برای ساخت و نصب پروفیل های UPVC استاندارد های ملی وجود دارد. استانداردهای پروفیل UPVC در کشور ایران به استاندارد 6840 معرف است. این استانداردهای پروفیل UPVC توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه شده و در نصب و ساخت انواع درب و پنجره UPVC کاملا لازم اجرا می باشد. پروفیل ویستابست که گروه صنعتی پنجره سازان بهترین ارائه دهنده قیمت پنجره ویستابست در کشور می باشد دارای گواهینامه رآل آلمان می باشد.

استانداردهای UPVC

در استاندارد ۶۸۴۰ واژه هاو اصطلاحاتی آمده که کاربرد زیادی دارد که عبارت اند از:

  • پروفیل:که عبارت است از طول ماده اکسترودی با برش عرضی معین و مشخص
  • پروفیل اصلی:که در درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی پروفیلی است که وظیفه تحمل مقدار بار یا وزن را تحمل می کند.
  • پروفیل ثانویه:که در درب و پنجره دو جداره UPVC پروفیلی است که وظیفه تحمل وزن یا بار را بر عهده ندارد.
  • سطح قابل دید:وقتی که در یا پنجره دوجداره بسته است سطح قسمتی که قابل دیدن است را سطح قابل دید گویند.
  • مواد قالب ریری شده :که در تهیه پروفیل ها این مواد باید دارای مشخصات موجود دراستاندارد باشد.
استاندارد پروفیل UPVC

تفاوت و شباهت استاندارد 6840 و BS EN 12608

در این قسمت به تفاوت ها و شباهت استاندارد 6840 که یک استاندارد ملی است با BS EN 12608 که یک استاندارد بین المللی است می پردازیم تا شما بتوانید درک بهتر و درست تری از این دو استاندارد داشته باشید.این واقعیتی است که اگر شما بهترین پروفیل‌های UPVCرا نیز داشته باشید ولی اگر آن ها به صورت استاندارد ساخته نشده باشند ، عملا هم جنس را به هدر رفته است و هم پولی که در قبال درب و پنجره خود پرداخت کرده اید. در استاندارد BS EN 12608 تست‌های بسیار زیادی باید برای مقاومت و کیفیت ساخت پروفیل‌ها انجام شود. در استانداردهای پروفیل UPVC موسوم به 6840 هم تست‌های بسیاری برای مقاومت پروفیل‌ها باید انجام شود هم این تست‌ها در انواع برش‌های عرضی، اوریب و فارسی این پنجره‌ها انجام می‌شود.

پروفیل‌های اصلی که بار وزن اصلی درب و پنجره‌ UPVCرا بر خود تحمل می‌کنند باید در انواع برش‌ها و زوایای کار شده مختلف وزن را تحمل کنند و دچار خم شدگی و شکم دادگی نشوند.توجه داشته باشید که انتخاب بهترین پنجره دوجداره در انتخاب استانداردهای پروفیل یو پی وی سی نقش مهمی ایفا میکند.

همین طور استاندارد تولید درب و پنجره UPVCبرای تمام پروفیل ها اعم از اصلی، ثانوی و سطح قابل رویت حدود دقیقی را برای مقاومت در برابر حرارت در نظر می‌گیرد.
حرارت و برودت دو موضوعی است که در استاندارد های پروفیل UPVC به شدت مورد توجه است زیرا شرایط آب و هوایی تمام پروفیل‌های تقلبی را دچار مشکلاتی مانند ترکیدگی، افت رنگ و خم شدگی می‌کند.

مقاومت پروفیل در استاندارد پروفیل Upvc

دیگر موردی که در استانداردهای پروفیل UPVC به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد بحث مقاومت در برابر ضربه است. شکنندگی پروفیل‌ها در برابر ضربات معمولی و ضرباتی که توسط ابزرا‌های سبک، مانند چکش وارد می‌شود می‌تواند آن ها را به بهترین موضوع برای سرقت خانه‌ها بدل کند. اگر درب و پنجره UPVC شما با ابزاری سبک مانند یک اره برقی دستی، چکش و دیلم بشکند، به راحتی راه نفوذ سارقان را به دورن منزل یا محل کار باز می‌کند. هم چنین می توانید از شیشه ساتیان جهت مقاومت بیشتر استفاده نماید.

به یاد داشته باشید که به واسطه آن که کلاف‌های UPVC امکان جوش آهن را از شما سلب می‌کند، امکان جوش دادن نرده محافظ را روی پنجره‌ها ندارید و این بسیار مهم است که پنجره شما با فشار معمولی و حتی زیاد اهرم‌ها خم نشود یا نشکند. از این رو گاهی حتی در برخی از پنجره‌‌ها امکان کار گذاشتن میله‌های فولادی درون پروفیل UPVC وجود دارد.

استانداردهای پروفیل UPVC همین طور که برای زیبایی معیار‌هایی دارد. تست‌های حرارتی روی پروفیل‌هایی که در قسمت نمایی پنجره‌ قرار دارند انجام می‌شود تا دریافت شود که در دماهای معمول مانند دمای اوج تابستان یا دمای اوج زمستان این پروفیل‌ تغییر رنگ و یا تغییر شکل می‌دهند یا نه، البته تست فشار و ضربه روی این دسته از پروفیل‌ها انجام نمی‌شود، زیرا این دسته از پرفیل‌ها از نظر استانداردهای پروفیل UPVC در استحکام درب و پنجره ساخته از UPVC نقشی ندارد و تنها جنبه تزئینی کار را به عهده دارند. از این نوع می توان برای ساخت پنجره دوجداره سوله استفاده کنید.

از هر شرکتی خرید می‌کنید، می توانید از آن ها بخواهید موارد مهم ذکر شده در این مقاله را بر روی پنجره‌ها انجام دهند و نتایج را به شما اعلام کنند. همان طور که گفته شد ایمنی این دسته از پنجره‌ها دربرابر سرقت و همین طور مقاومت در برابر سرمای و گرما و فشار همه به رعایت استانداردهای پروفیل UPVC 6840 بستگی دارد. ‌

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع