تغییر لولای پنجره

تغییر لولای پنجره

یکی از بخش های مهمی که معمولا در پنجره های دوجداره وجود دارد لولای پنجره دوجداره یا لولای اصطکاک است. در واقع می توان گفت لولای پنجره حکم محرک لنگه بر روی فریم را دارد و یکی از بخش های اصلی پنجره های دوجداره می باشد. لوله هر پنجره نیازمند نگهداری و توجه ویژه ای است زیرا عملکرد درست پنجره و کارایی آن تا حدود زیادی وابسته به این یراق می باشد. تعویض و تغییر لولای پنجره بخشی از نگهداری پنجره است که مربوط به رگلاژ پنجره دوجداره می باشد و بهتر است توسط افراد متخصص و کارآزموده انجام بگیرد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با تغییر لولای پنجره آشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید در صورت نیاز از آن بهره بگیرید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تغییر لولای پنجره

نکات مهم در مورد تغییر لولای پنجره

1. لولاهای پنجره دوجداره و یو پی وی سی همیشه به صورت جفت برای یک پنجره به بازار عرضه می شوند.

2. لولا ها به صورت استاندارد دارای دسته های 13 میلی متری می باشند. در واقع منظور از ارتفاع دسته معمولا عمق لولای پنجره است.

3. هر لولا باید در جهت مشخص شده خود قرار بگیرد. در همین راستا فلش هایی بر روی لولا مشخص شده است.

4. در لولا های بازشو به کنار در مقایسه با لولاهای بازشو به سمت بالا، بازوهای متحرک معمولاً طولانی تر هستند.

5. اولین سوراخ های ثابت گوشه در ریل و بازو معمولاً استاندارد هستند، اما بقیه اینگونه نیستند. نگران نباشید زیرا می توان مجدداً سوراخ های جدیدی را به راحتی و به اندازه کافی برای سوراخ های باقی مانده مشخص کرد. اگر می خواهید بیشتر بدانید نمودارهای هر لولا را بررسی کنید. برای استفاده در کوتاه مدت، از اولین سوراخ ها در هر دو فریم استفاده کنید.

تغییر لولای پنجره دوجداره

تعویض و تغییر لولای پنجره دوجداره و یو پی وی سی

تنظیم لولا معمولا با استفاده از ابزار و آلن های مخصوص صورت می گیرد. در صورتی که تغییر لولا ، تنظیم و رگلاژ آن به درستی انجام شود باعث ایجاد توازن بین لنگه ها و فریم می شود و ممکن است دلیل علت بسته نشدن پنجره باشد. لولای مورد استفاده در پنجره های یو پی وی سی معمولا در سایزهای 75 و 100 در بازار عرضه می شود. این لولاها از پر کاربردترین نوع لولای مورد استفاده جهت تعویض و تغییر لولا می باشد.

مراحل تعویض و تغییر لولای پنجره

در ادامه مقاله شما را با مراحل تعویض و تغییر لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی آشنا می کنیم تا بتوانید به درستی از صحیح انجام شدن کار اطمینان حاصل کنید.
در ابتدا تمامی لولاها را با دریل و پیچ بند باز کرده و و لنگه را از فریم جدا می کنیم و لولای شکسته را تعویض و در صورت نیاز لولا پنجره دوجداره یو پی وی سی را برای ماندگاری بالاتر و تقویت بنیه درب و پنجره به بخش های دیگر و در فاصله های کوتاه تر اضافه می کنیم.

مرحله اول: اندازه گیری پهنای ریل پنجره دوجداره یو پی وی سی برای تعویض و تغییر لولا

معمولا لولاهایی که برای پنجره دوجداره یو پی وی سی تولید و نصب می‌شود دارای سایز استاندارد ۱۸ میلی متر می‌باشد. البته لولاهای قدیمی ۱۵ میلی متری هستند که توصیه می‌کنیم قبل از تعویض و جایگذاری مجدد اقدام به اندازه گیری دقیق آن کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ریل را از قسمت بیرونی اندازه گیری کنید نه قسمت داخلی.

مرحله دوم : اندازه گیری طول لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی برای تعویض و تغییر لولای پنجره

بعضی از پنجره‌های قدیمی از لولاهایی استفاده می‌کنند که دارای طولی بالغ بر ۱۰ اینچ هستند. اما اگر قصد دارید از لولاهای جدید استفاده کنید باید از طول ۱۲ اینچ بهره بگیرید. زیرا پیدا کردن لولاهای قدیمی در بازار امری دشوار است و ممکن است تولید آن‌ها متوقف شده باشد.

مرحله سوم : تعیین موقعیت لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی برای تعویض و تغییر لولای پنجره

یکی از نکات مهمی که باید در تعویض و تغییر لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی به آن توجه داشته باشید تعیین موقعیت لولاها می‌باشد. اگر پنجره به سمت کنار باز و بسته شود لولاها در بالا و پایین آن تعبیه شده اند. اگر پنجره به سمت بالا باز ‌شود لولاها در سمت راست و چپ قرار دارند. به طور کلی بیشترین وزن پنجره بر روی لولاهایی پایینی است. به همین دلیل ساختار آن‌ها متفاوت است و از واشر برای تحمل بار استفاده می‌شود.

تغییر لولای پنجره upvc

در صورت شکستگی لولاها در پنجره دوجداره یو پی وی سی چه مشکلاتی پیش می آید؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین خطرات مخصوصا در ساختمان های بالای دو طبقه سقوط لنگه به پایین است. شاید در ابتدا عجیب به نظر بیاید، اما دقیقا نگهدارنده این بخش در چهارچوب به عهده این بخش کلیدی یعنی لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی است. استفاده از یراق آلات پنجره دوجداره بسیار در این امر دخیل می باشد  و باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

در بحث دوم امکان شکستن شیشه دوجداره به دلیل فشار مضاعف وجود دارد که در صورت عدم تعمیر لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی می تواند زیان های جانی نیز به بار آورد زیرا شیشه ها در صورت شکستن از لبه ها به سرعت خرد و ریز می شوند.

بحث بعدی که حائز اهمیت است از رگلاژ و تنظیم خارج شدن پنجره دوجداره یو پی وی سی می باشد که در باز و بست درب و پنجره را دچار مشکل می کند و در مواردی حتی باعث از کار افتادن یراق آلات درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی می شود.

همان طور که می بینید تعویض و تغییر لولا پنجره دوجداره یو پی وی سی یک کار کاملا فنی و ضروری است و سهل انگاری در دیرکرد تعمیرات در این مورد می تواند هزینه های سنگینی را به بار آورد.

مقاومت لولا بسته به میزان PVC استاندارد و آلیاژهای به کار رفته در آن متفاوت است ولی در پروفیل های ویستابست که لولای ضخیم تری در آن به کار می رود میزان خرابی و شکستگی به مراتب کمتر است.

تغییر لولای پنجره دوجداره upvc

نحوه افزایش طول عمر لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی

پس از این که به تعویض و تغییر لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی و موارد مهم در خصوص آن پرداختیم نوبت به این می‌رسد که به نکاتی برای افزایش طول عمر پنجره لولایی اشاره کنیم. معمولا پروفیل پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی دارای برچسب‌هایی هستند که بهتر است بعد از نصب از روی پروفیل کنده شوند. بعد از این کار باید با استفاده از آب ولرم، شوینده ملایم مانند صابون مایع و اسفنج نرم برای تمیز کردن سطح آن استفاده کنید. زیرا احتمال باقی ماندن چسب بر روی پروفیل وجود دارد. اگر نسبت به این موضوع بی‌توجه باشید به مرور زمان آلودگی‌های محیطی مانند گرد و خاک بر روی پروفیل می‌نشینند و علاوه بر از بین بردن جلوه زیبایی پنجره، تمیز کردن آن را با دشواری مواجه می‌کند.

پروفیل Upvc در درجات کیفی مختلفی در بازار وجود دارند که باید در هنگام انتخاب دقت زیادی به خرج دهید.

از نکات دیگری که برای افزایش طول عمر پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی وجود دارد عدم نزدیک شدن شعله، اجسام داغ و… به آن است. اگر قصد دارید در نزدیکی پنجره از اموری مانند جوشکاری استفاده کنید باید روی پروفیل‌ها و شیشه دوجداره را بپوشانید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

توصیه ها

توصیه می‌کنیم هر ۳ الی ۶ ماه یکبار اقدام به روغن کاری یراق آلات پنجره از جمله لولا، دستگیره و… کنید. زیرا راندمان پنجره و باز و بسته کردن آن را بهبود خواهد داد. شاید این سوال برای شما به وجود آید که بهترین روغن برای روان کاری پنجره کدام است؟ در پاسخ باید بگوییم که شما می‌توانید از روغن‌هایی که برای روان کاری چرخ خیاطی از آن‌ها استفاده می‌شود بهره ببرید. برای تعویض و تغییر لولای پنجره دوجداره یو پی وی سی و همچنین رگلاژ پنجره می توانید روی تیم کار آزموده و متخصص پنجره سازان حساب کنید فقط کافیست با کارشناسان ما در پنجره سازان تماس بگیرید تا آن ها شما را در این حوزه راهنمایی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع