علت بسته نشدن پنجره

علت بسته نشدن پنجره دوجداره

یکی از موضوعاتی که ممکن است شما در محل کار یا زندگیتان با آن مواجه شوید باز و بسته نشدن پنجره دوجداره است. پنجره نیز مانند هر وسیله ای دیگر در منزل یا محل کار شما نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. ما در این مقاله می خواهیم درباره علت بسته نشدن پنجره دوجداره و همچنین درب و پنجره دوجداره upvc  با شما صحبت کنیم اگر شما نیز به این مشکل برخورده اید پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

علاوه بر این که هنگام باز و بسته شدن شما دچار مشکل می شوید. باید بگوییم پنجره هایی که به درستی بسته نمی شوند می توانند باعث افزایش قبض های انرژی ماهانه شما شوند. همین درست بسته نشدن پنجره می تواند باعث شود هوای کمی از میان شکاف ها عبور و با تغییر فصل سال و رسیدن هوای سرد در زمستان خانه شما به درستی گرم نشود و هوای گرم از خانه شما خارج شود. به همین خاطر باید بدانید بسته نشدن پنجره ها می تواند بر آسایش خانواده، قبوض گرمایشی و امنیت شما تاثیر بگذارد و به همین دلیل است که باید به سرعت به آن ها رسیدگی کنید و مشکل را برطرف نمایید تا پنجره شما عملکرد درستی داشته باشد.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره

علت بسته نشدن پنجره

اگر پنجره شما به درستی بسته نمی شود، احتمالاً می توانید پنجره گیر کرده را به یکی از چندین مشکل رایج مانند رطوبت، کثیفی یا مشکلات مسیرها نسبت دهید. در حالی که برخی از مشکلات نیاز به تعویض پنجره دارند، برخی دیگر تا زمانی که مشکل جدی ایجاد نشود قابل رفع هستند. رایج‌ترین دلایل باز و بسته نشدن پنجره شامل موارد زیر است:

1. علت بسته نشدن پنجره دوجداره به دلیل بی کیفیت بودن لولاها

باید بدانید که هر چه متریالی که برای پنجره استفاده می شود از کیفیت پایین تری برخودار باشد شما با مشکلات بیشتری مواجه می شوید و همین باعث کوتاه شدن عمر پنجره شما می شود. یکی از اجزاء مهمی که در پنجره شما باید از کیفیت مطلوبی داشته باشد لولا ها هستند. لولا ها در پنجره وظیفه دارند تا وزن قسمت بازشو پنجره را برعهده بگیرند با این وجود اگر لولاها کیفیت خوبی نداشته باشند باعث می شوند بعد از مدتی در باز و بسته شدن پنجره اختلال ایجاد شود و پنجره به خوبی باز و بسته نشود. همچنین استفاده از پنجره سویچی باعث می شود قسمت عمده این مشکل حل شود.

در پنجره هایی که ابعاد بیشتری دارند این پایین بودن کیفیت لولاها می تواند مشکلات بیشتری به همراه داشته باشد. معمولا هر چه ابعاد پنجره بیشتر باشد باید لولا پنجره از کیفیت بالاتری برخوردار باشد تا بتواند وزن پنجره را به خوبی متحمل شود. اگر لولاها نتوانند وزن لنگه بازشو را تحمل کند دچار افت شده و لولا نیز از محل خود خارج می شود. بهترین راه حلی که می توان برای این موضوع پیشنهاد داد این است که لولای قدیمی را با لولاهایی که قابل تنظیم هستند تعویض کرد. این لولاها هم می توانند وزن بیشتری را تحمل کنند و هم قابلیت رگلاژ پنجره  را دارند.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره upvc

2. علت بسته نشدن پنجره دوجداره به دلیل انقباض و انبساط پروفیل UPVC

انقباض و انبساط پنجره معمولا با تغییر فصل و گرم و سرد شدن هوا اتفاق می افتد. همان طور که می دانید پروفیل UPVC دارای ضریب انبساط حجمی بالایی است و این به معنای این است که در گرما و سرما در پروفیل انبساط و یا انقباض صورت می گیرد بادخور 4 میل که در اطراف محل نصب پنجره یو پی وی سی می دهند به همین دلیل است که اگر پنجره دچار انبساط و یا انقباض شد جای کافی داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر بهترین برند پنجره دوجداره را نیز تهیه کنید ، پس از مدتی با مشکل بسته نشدن پنجره مواجه خواهید شد و باید به دنبال علت بسته نشدن پنجره باشید.

حال اگر در ابعاد برداری و نصب پنجره شما این بادخور در نظر گرفته نشود در این صورت پنجره در هنگام انبساط و انقباض تحت فشار قرار گرفته و بازشو ها از رگلاژ خارج می شوند و پنجره خوب بسته نمی شود. در این حالت اگر با آچار آلن مشکل شما حل نشود دیگر کاری نمی توان انجام داد زیرا در ابتدا تولید و نصب این پنجره با مشکل مواجه بوده است. و این مشکل می بایست به صورت کاملا اصولی برطرف شود چرا که در این صورت با برطرف نمودن علت بسته نشدن پنجره دوجداره در فصل سرد، احتمال بازگشت آن در فصل گرم وجود دارد.

3. علت بسته نشدن پنجره دوجداره به دلیل جداشدن بازشوی پنجره از لولای بالایی

یکی دیگر از علت بسته نشدن پنجره دوجداره که اغلب در پنجره های دو حالته بروز می دهد جدا شدن ناگهانی لنگه پنجره از لولای بالایی است. در این پنجره لولا از قسمت بالایی جدا شده و بازشو آن نیز به حالت قیچی دو حالته متصل شده است.

در صورت بروز چنین مشکلی بهتر است از یک متخصص حرفه ای در حوزه درب و پنجره دوجداره کمک گرفت. در این صورت تعمیرکار می تواند با رگلاژ پنجره مشکل را حل کند و پنجره را به حالت اول برگرداند. به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که اگر با رگلاژ کردن نیز مشکل باز و بسته نشدن پنجره دوجداره بر طرف نشد این مشکل ممکن است به خاطر عدم رعایت استاندارهای تولید و یا بی دقتی در اندازه گیری به وجود آمده باشد. اگر این مشکل وجود داشته باشد تنها راحلی که می توان مطرح کرد تعویض پنجره دوجداره است که این موضوع نیز باز هزینه ای بالایی دارد پس حتما هنگام خرید و سفارش پنجره دوجداره از یک شرکت معتبر کمک بگیرید تا بتوانید پنجره ای با کیفیت و طولا عمر بالا داشته باشید.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره

4. علت بسته نشدن پنجره به دلیل گیر کردن بازشو پنجره به قطعات زاماک

ممکن است برای شما بسیار اتفاق بیوفتد که بازشو پنجره در هنگام بسته شدن به قطعات زاماک برخورد کند و بسته نشود. این قطعات زاماک از این جهت در پنجره تعبیه می شود که در هنگام بسته شدن پنجره و دادن دستگیره به سمت پایین، پلیت های قارچی شکل اسپانیولت در داخل آن ها گیر کرده و دور تا درو پنجره شما کاملا کیپ و عایق شود. اگر دیدید که بازشو در هنگام بسته شدن به قطعات زاماک گیر می کند بدانید که پنجره شما از سمت لولا از رگلاژ خارج شده و باید مجددا رگلاژ شود. البته اگر به شکل درست نحوه باز کردن پنجره دوجداره را انجام دهید به مرور زمان احتمال کمتری دارد که باعث شود علت بسته نشدن پنجره می باشد.

5. علت بسته نشدن پنجره دوجداره به دلیل بهم خوردن رگلاژ پنجره

شاید بتوان گفت یکی از شایع ترین علت های بسته نشدن پنجره دوجداره خارج شدن پنجره دوجداره از رگلاژ یا تنظیم است. این مشکل معمولا در اثر باز بودن طولانی مدت پنجره اتفاق می افتد. و همین موجب می شود که رگلاژ بازشو بهم خورده و پنجره به هنگام بسته شدن گیر کند. در چنین شرایطی اگر لولا قابل رگلاژ باشد می توان توسط یک آچار آلن و برداشتن پوشش لولای پایین، لنگه پنجره را در جهات مختلف تنظیم نمود. اما در صورتی که لولای مورد استفاده برای پنجره از نوع معمولی و غیر استاندارد باشد. بایستی از یک تعمیرکار برای رفع مشکل به وجود آمده کمک بگیرید.

شل شدن پیچ نصب لولا نیز دیگر علت بسته نشدن پنجره دوجداره به شمار می رود. بروز چنین اشکالی به دلیل عدم استفاده از گالوانیزه در داخل پروفیل پنجره است که در چنین مواقعی، ناچار به تعمیر و حتی تعویض پنجره خواهید بود. معمولا چنین ایراداتی به دلیل خدمات غیراستاندارد و بی کیفیت برخی تولیدکنندگان سودجو ایجاد می شود.

علت بسته نشدن پنجره upvc

دو نکته مهم در رابطه با علت بسته نشدن پنجره دوجداره

اولین نکته که بسیار مهم حائز اهمیت می باشد و برخی از تولید کنندگان به آن توجه نمی کنند این است که ابعاد استاندارد در تولید بازشو درب و پنجره رعایت شود یعنی یک ارتفاع بازشو درب و پنجره از استانداردهای تعریف شده بیشتر نباشد.

نکته دوم این است که هرگز عرض بازشو از ارتفاع آن بزرگتر نباشد که اگر این اتفاق بیافتد، عرض از ارتفاع بیشتر باشد، با رگلاژ پنجره دوجداره و یا تعمیر پنجره دوجداره یا تعویض لولا و قطعه ای درست نخواهد شد و دوباره پس از مدت کوتاهی بازشو می‌افتد. این دلیل بسته نشدن پنجره دوجداره خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع