گنبد شیشه ای چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای یکی از از عناصر تکامل یافته معماری محسوب می شود. از گذشته اجرای گنبد با متریال های مختلفی همانند سنگ و آجر در سبک های مختلف معماری صورت می گرفت. اما از آن جایی که نور یکی از عناصر اجتناب ناپذیر در زندگی است گنبدها نیز با توسعه تکنولوژی و توان مهندسی و فنی، این امکان را یافته اند تا با شیشه اجرا شوند و بتوانند با عبور و کنترل نور در فضا، علاوه بر ایجاد زیبایی خیره کننده و به وجود آوردن نقوش، نقش نورگیر را نیز داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با گنبد شیشه ای که یکی از عناصر منحصر به فرد در معماری است آشنا کنیم تا شما با این سبک و نوع آن آشنا شوید و بهترین تصمیم را در اجرای طرح های ساختمانی خود بگیرید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اجرای انواع گنبد شیشه ای

امروزه شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار کاربرد دارد از جمله گنبد شیشه ای نوعی المان تزئینی می باشد که به روش های مختلفی طراحی و اجرا می شوند در ادامه به 4 اجرای گنبدهای شیشه ای اشاره خواهیم کرد.

گنبد شیشه ای چیست و چه کاربردی دارد

گنبد شیشه ای استند گلاس

یکی از زیباترین سازه های شیشه ای گنبدهای شیشه ای استین گلاس هستند. شیشه های استین گلاس توسط دستان هنرمند شیشه گر ساخته و پرداخته می گردد. قبل از هر چیز هنرمند برای ساخت شیشه استین گلاس یک نقشه دقیق از الگوی اجرای کار تهیه می کند. طبق این نقشه ابتدا شیشه های پتینه شده و رنگی در ابعاد کوچک تر و با دقت خاصی برش می خورند. و پس از آن طبق طرح با یک فلز مخصوص به نام لدکیم کنار هم مونتاژ می گردد، در ساخت گنبد شیشه ای با این شیشه ها قبل از اجرای الگو و نقشه، سازه فلزی ساخته می شود. در واقع در این نوع تکنیک سازه فلزی قالب اصلی کار می باشد و شکل و فرم گنبد از روی این قالب تکمیل می گردد.

گنبد شیشه ای تیفانی گلس

طراحی گنبد شیشه ای تیفانی گلس با استیند گلس مانند هم می باشند اما روش اتصال قطعه های شیشه در آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند. همچنین شیشه های تیفانی گلس کدرتر می باشند. البته شیشه های تیفانی نیز به اندازه ی شیشه های استیند گلس از درخشندگی بالایی برخوردار هستند.

گنبد شیشه ای پله ای

این نوع گنبد شیشه ای اگرچه از دید کلی گرد و گنبدی به نظر می آید ولی درواقع از قطعات مسطح شیشه تشکیل شده است که با چرخش زوایا در کل نمایی گنبدی شکل را ایجاد می کنند . این نوع شیشه قابلیت سکوریت شدن دارد تا از لحاظ ایمنی نیز کاربران با آسودگی از آن فضا استفاده نمایند . در ساخت این نوع گنبد از شیشه های دکوراتیو نیز می توان استفاده کرد تا زیبایی بیشتری ایجاد شود .

گنبد شیشه ای فیوز گلاس

در گنبد شیشه ای فیوز گلاس زمانی که فریم اصلی گنبد ساخته شود برای پوشش لته های آن می توان از انواع شیشه ها استفاده کرد . یکی از این نوع شیشه ها، شیشه فیوز گلاس است. از آن جایی که این شیشه درون کوره قرار می گیرد و اتصالات شیشه ها با یکدیگر بر اثر حرارت است. باید شیشه لمینیت شود و یا شیشه سکوریت کاملا ایمن شود. برای داشتن سازه ای شیشه ای با استفاده از قطعات فیوز گلاس بایستی طراحی سازه به شکلی باشد که قسمت شیشه خور آن در سایز و ابعاد کوچک ساخته شود و با در کنار هم قرار گرفتن قطعات سازه یکپارچه نمایان شود.

گنبد شیشه ای

مزایای این محصول

1. جایگزینی مناسب برای لوسترها و کناف های نور مخفی در خانه هایی با ارتفاع سقف نرمال
2. ترکیبی از دکوراسیون لوکس و مدرن به همراه شیوه معماری قدیمی
3. بهره مندی از نور طبیعی خورشید
4. ایجاد پرتوهای رنگی نور و زیباتر شدن فضا
5. زیبایی سقف با کمک نقوش و رنگ
6. افزودن آثار هنری زیبا و دست ساز، به بخشی از ساختمان
7. حجم دادن به فضای محدود در بناها
8. ایده ای جذاب برای روح بخشیدن به دکوراسیونی خشک

و از همه مهمتر چز تاریخچه پنجره دوجداره محسوب می شود.

قیمت گنبد شیشه ای

این نوع از گنبد در چه سازه هایی کاربرد دارد؟

استفاده از گنبد شیشه ای، بیشتر در ساختمان هایی با سقف بلند مرسوم است و جلوه بیشتری دارد. اما فراموش نکنید که استفاده از تکنیک استین گلاس برای خلق گنبد ای محدودیتی ندارد و در سازه هایی با ارتفاع سقف معمولی نیز قابل استفاده است و تنها ابعاد آن کوچک تر می شود. از این تکنیک می توان برای عبور نور طبیعی در سقف های بلند و سازه های یک طبقه استفاده کرد یا نور مصنوعی را در ابعاد کوچک تر گنبد، در خانه های چندطبقه نیز جایگزین کرد. تنوع طرح و رنگ دست شما را در انتخاب باز می گذارد و این گنبدها برای انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و فرهنگی کاربرد دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع