شیشه ضد گلوله

در نگاه اول، شیشه ضد گلوله مانند یک شیشه معمولی به نظر می رسد. اما، ظاهر فقط بین آن ها مشترک است. شیشه ضد گلوله یک شیشه محافظ چند منظوره برای وسایل نقلیه و سازه هایی است که به سطح امنیتی بیشتری نیاز دارند. بسته به سلاح شلیک و ضخامت شیشه به گونه ای طراحی شده است که در برابر یک یا چند گلوله مقاومت کند. شیشه ضد گلوله با جذب انرژی گلوله ها سرعت را کاهش می دهد. این مقاله به این موضوع می پردازد که شیشه های ضد گلوله از چه ساخته شده اند و شیشه های ضد گلوله چقدر ضخامت دارند. علاوه بر این، خواهید آموخت که چگونه شیشه ضد گلوله می تواند جان انسان ها را نجات دهد و موارد دیگر پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قیمت شیشه ضد گلوله

آیا یک پنجره می تواند شیشه ضد گلوله داشته باشد؟

پاسخ ساده این است که بله، شیشه پنجره می تواند ضد گلوله باشد. توانایی محافظت آن کاملاً به کیفیت و تولید کنندگان آن بستگی دارد. زیرا اگر تولیدکنندگان مواد با کیفیت یا ناکافی را برای تولید شیشه انتخاب نکنند، چنین شیشه ای ممکن است کارایی نداشته باشد.

به طور مشابه، ضخامت شیشه ضد گلوله یکی دیگر از عوامل مهم برای بررسی میزان محافظت شیشه است. شیشه با ضخامت کمتر ممکن است محافظت کافی را در برابر انواع خاصی از گلوله ها داشته باشد. با این حال، دیگران هنوز هم ممکن است از طریق نفوذ کنند.

از سوی دیگر، یک شیشه ضخیم تر، حداکثر محافظت را در برابر بیشتر انواع گلوله ها ارائه می دهد. گلوله های تفنگ یا سایر سلاح های سنگین نیاز به یک شیشه فوق العاده ضخیم دارند. در حالی که گلوله ای که از یک تفنگ دستی آزاد می شود ممکن است به شیشه ضخیم تری نیاز نداشته باشد. شیشه سکوریت هم بسیار قوی می باشد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که هیچ شیشه ای 100٪ ضد گلوله نیست. بنابراین، سلاح های مرگبار با گلوله های پرسرعت ممکن است به یک شیشه ضد گلوله فوق ضخیم نیز نفوذ کنند.

پنجره با شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله از چه چیزی ساخته شده است؟

قبل از این که در مورد نحوه ساخت شیشه ضد گلوله صحبت کنیم، اجازه دهید در مورد مواد شیشه ای ضد گلوله صحبت کنیم.انواع مختلفی از مواد برای تولید شیشه های ضد گلوله استفاده می شود که سطح حفاظتی متفاوتی را ارائه می دهد. این سطوح از سطح 1 که می تواند در برابر گلوله های 9 میلی متری محافظت کند تا سطح 10 که می تواند حدود 50 گلوله BMG را تحمل کند، متغیر است.

دو نوع رایج از رزین ها برای شیشه های مقاوم در برابر گلوله، پلاستیک اکریلیک و پلی کربنات استفاده می شود. با این حال، پلی کربنات به محبوب ترین ماده شیشه ای ضد گلوله تبدیل شده است که حداکثر سطح محافظت را ارائه می دهد.

1. شیشه جامد اکریلیک مقاوم در برابر گلوله

شیشه ساخته شده از اکریلیک معمولا برای استفاده معمولی طراحی شده است. معمولاً یک ورق اکریلیک با ضخامت 1.25 اینچ است که سطح پایه 1 را محافظت می کند. با این حال، بسته به سطح امنیتی، ضخامت را می توان افزایش یا کاهش داد. این نوع شیشه ضد گلوله می تواند چند گلوله 9 میلی متری را تحمل می کند.

2. شیشه ضد گلوله پلی کربنات چند لایه

با قرار دادن پلی کربنات بین دو لایه شیشه می توانید شیشه ضد گلوله بدست آورید. در این صورت باید هر سه لایه را لمینت کنید. شیشه های پلی کربنات ایمن تر از شیشه های اکریلیک هستند. باز هم، ضخامت شیشه به شدت امنیت لازم بستگی دارد.

3. شیشه ضد گلوله پلی کربنات با روکش شیشه ای

با ساندویچ کردن پلی کربنات لایه ای بین دو ورقه شیشه می توانید یک شیشه مقاوم بالستیک زره پوش قوی و بادوام بدست آورید. این نه تنها سطح حفاظت را بهبود می بخشد، بلکه دید بالایی نیز می دهد.شیشه ای که از پلی کربنات با روکش شیشه استفاده می کند می تواند مهمات AK-47 یا M 16 را متوقف کند. بنابراین، در مناطق خطرناک مانند مناطق مستعد انفجار، آب و هوای خطرناک و سایر نفوذهای ضربه ای استفاده می شود.

سازندگان از پلاستیک های پلی کربنات مختلف برای تشکیل لایه میانی شیشه استفاده می کنند. ماکروکلر و کرایولون دو نوع رایج پلاستیک پلی کربنات هستند. این لایه های پلاستیکی واقعاً حرکت گلوله ها را کاهش می دهند.شیشه مقاوم در برابر گلوله پلی کربنات می تواند در برابر انواع سلاح ها از تفنگ های دستی گرفته تا تفنگ های بسیار قدرتمند محافظت کند. به عنوان مثال، شیشه سطح B5 با ضخامت 1 اینچ می تواند گلوله های تفنگ مگنوم 0.357 را تحمل کند.

افزایش ضخامت و دوام شیشه ممکن است توانایی انتقال نور را کاهش دهد. انتقال نور و وزن شیشه به دلایل عملی ضروری است. به عنوان مثال، اگر شیشه ای سطح بیشتری از محافظت را ارائه می دهد اما شفافیت نوری ندارد، چنین شیشه ای ارزش استفاده ندارد.بنابراین، سازندگان نه تنها استحکام مواد، بلکه شفافیت نوری شیشه ضد گلوله را نیز در نظر می گیرند. اکریلیک و پلی کربنات هر دو این ویژگی را دارند.

شیشه دوجداره ضد گلوله

شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود؟

اکنون با مواد شیشه ضد گلوله آشنا شدید، بیایید در مورد نحوه ساخت شیشه ضد گلوله صحبت کنیم. شیشه و پلاستیک دو جزء اصلی شیشه های مقاوم در برابر گلوله هستند.

یک شیشه ضد گلوله ساده شامل 3 لایه یعنی دو ورق شیشه استاندارد و یک لایه پلاستیک است. لایه های نازکی از پلاستیک شفاف نوری و سخت، معروف به PVB، بین ورقه های شیشه استاندارد قرار گرفته اند. پلی اورتان و اتیلن-وینیل استات از دیگر مواد چند لایه هستند. این لایه ها با گرما به هم متصل می شوند.

برای استحکام باند باید دما تا 150 درجه سانتیگراد باشد و در اتوکلاو حدود 13 تا 14 برابر فشار اتمسفر فشار وارد شود. در این دما و فشار، پلاستیک ذوب شده یک پیوند قوی با شیشه ایجاد می کند.این نوع از شیشه یکی از انواع شیشه پنجره می باشد.

شیشه سه جداره ضد گلوله

چرا یک شیشه معمولی خرد می شود؟

شیشه معمولی با پنجره ای که از کارخانه عرضه می شود، تنها 3 میلی متر ضخامت و شکننده است. وقتی گلوله ای با حرکت زیاد به شیشه برخورد می کند، نمی تواند انرژی گلوله را تحمل کند. گلوله آن را در امتداد خط ضعف می‌شکند و در نتیجه شیشه می‌شکند.

تکه ها و خرده های شیشه می توانند خطرناک تر از گلوله باشند. زیرا ممکن است از گلوله در امان باشید اما این تکه های شکسته می تواند شما را بکشد. در چنین شرایطی، شیشه های ضد گلوله می توانند برای شما ایمن تر باشند.

بر خلاف شیشه های معمولی، شیشه ضد گلوله سرعت گلوله را به تدریج کاهش می دهد. زیرا از چندین لایه شیشه و لایه های پلاستیکی ساخته شده است. همچنین حاوی یک لایه پلاستیکی نهایی برای جلوگیری از پوسته شدن شیشه در هنگام شکستن است.

شیشه ضد گلوله و بالستیک چگونه کار می کند

بیایید در مورد نحوه عملکرد شیشه های ضد گلوله صحبت کنیم. لایه های پلاستیکی داخلی این شیشه امنیتی انرژی گلوله را به خود جذب می کند. در نتیجه لایه داخلی پلی کربنات سرعت پرتابه را به شدت کاهش می دهد و آسیب را به حداقل می رساند. سپس گلوله از لایه های بعدی پلی کربنات عبور می کند. این روند تا زمانی ادامه می یابد که یا گلوله متوقف شود یا تمام لایه ها را سوراخ کند.

اگر یک شیشه نتواند گلوله را متوقف کند، باز هم حرکت گلوله را کاهش می دهد. جنس شیشه مقاوم بالستیک زره پوش می تواند تا 10 برابر بیشتر از شیشه معمولی وزن داشته باشد. سنگینی نشان دهنده استحکام بالا است.

شیشه معمولی ضد گلوله

ضخامت شیشه ضد گلوله چقدر است؟

یک شیشه ضد گلوله از چند لایه ساخته شده است. ساده ترین شیشه شامل حداقل 3 لایه است یعنی یک لایه پلاستیک و دو ورق شیشه استاندارد. لایه پلاستیکی بین دو شیشه استاندارد قرار گرفته است. ضخامت شیشه ضد گلوله به تعداد کل لایه های شیشه بستگی دارد.

ضخامت شیشه امنیتی بسته به مهمات تفنگ شکاری و سرعت گلوله افزایش می یابد. لایه های بیشتر سطح حفاظت بالایی را ارائه می دهد. بنابراین ضخامت می تواند از 0.25 تا 3.5 اینچ برای جلوگیری از دسته های مختلف قدرت شلیک متغیر باشد. مثلا:

تفنگ های دستی کوچک: برای جلوگیری از حمله اسلحه های کوچک باید از شیشه های ضد گلوله سطح 1 یا B$ استفاده کنید. از این نوع شیشه ها برای محافظت از پمپ بنزین ها، داروخانه ها و مراکز خرده فروشی استفاده می شود.

تفنگ های دستی کالیبر بزرگ: شیشه ضد گلوله سطح 2 را می توان برای نگهداری تفنگ های دستی کالیبر بزرگ استفاده کرد. این شیشه برای محافظت از موسسات مالی ایده آل است.

تفنگ های دستی فوق العاده: برای محافظت در برابر تفنگ های پرقدرت، می توان از شیشه ضد گلوله سطح 3 استفاده کرد. شما می توانید از چنین شیشه هایی برای محافظت از ساختمان های پرمصرف و پرخطر از جمله موسسات دولتی استفاده کنید.

سلاح های خودکار یا تفنگ های تهاجمی: شیشه های ضد گلوله سطح 4 تا 8 یا شیشه های درجه B7 از سلاح های مرگبار مانند تفنگ های تهاجمی محافظت می کنند. چنین شیشه هایی برای محافظت از سفارت خانه ها، نظامیان و ساختمان های دولتی در سطح بالا استفاده می شود.

قیمت شیشه دوجداره ضد گلوله

چه کسی شیشه ضد گلوله را اختراع کرد؟

ادوارد بندیکتوس، شیمیدان فرانسوی، مخترع شیشه ضد گلوله مدرن است. او آن را در سال 1903 به طور تصادفی اختراع کرد. او در آزمایش های مختلف با محلول نیترات در فلاسک مشغول بود. در طول این آزمایش، محلول یک لایه در اطراف فلاسک تشکیل داد.

هنگامی که او به طور تصادفی فلاسک را انداخت، شیشه پس از شکستن شکسته نشد. به این ترتیب او این ایده را پیدا کرد که می توان با ترکیب پلاستیک و شیشه یک شیشه نشکن درست کرد. بنابراین این یک تصادف پشت اختراع شیشه ضد گلوله بود. اگر میخواهید درباره شیشه الکتروکرومیک بیشتر بدانید این مقاله را مطالعه کنم.

قیمت شیشه ضد گلوله

چه چیزی می تواند شیشه های ضد گلوله را بشکند؟

همان طور که قبلاً بحث کردیم، انواع مختلفی از مواد در تولید شیشه ضد گلوله استفاده می شود. هر ماده فقط تا حدی می تواند مقاومت کند. برخی از انواع شیشه در برابر اجسام کند آسیب پذیر هستند، اما برخی دیگر آسیب پذیر نیستند.بنابراین، می توانید با چندین بار عکسبرداری در یک مکان، شیشه را بشکنید. علاوه بر این، تقریباً تمام شیشه‌ها در برابر یک گلوله تفنگ پرقدرت آسیب‌پذیر هستند.

شکستن شیشه اکریلیک ضد گلوله

شیشه های ساخته شده از اکریلیک را می توان با ضربه زدن به مدت 5 دقیقه با یک پتک به آن ها شکست. به علاوه، یک گلوله تفنگ برای شکستن این شیشه کافی است.

شکستن شیشه پلی کربنات

پلی کربنات از اکریلیک قوی تر است، بنابراین حتی در برابر تفنگ های قدرتمند نیز مقاومت می کند. بنابراین شما نمی توانید چنین شیشه ای را با پتک یا سنگ بشکنید.

آیا شیشه ضد گلوله غیرقانونی است؟

امن بودن حق همه است بنابراین استفاده از شیشه ضد گلوله کاملا قانونی است. در گذشته فقط نیروهای امنیتی، سران کشورها و بانک ها از خودروهای زرهی استفاده می کردند. امروزه استفاده از وسایل نقلیه ضد گلوله در بین سیاستمداران، افراد مشهور و ورزشکاران و غیره رایج است.

شیشه ضد گلوله چیست
شیشه ماشین پلیس ضد گلوله است؟

اکثر خودروهای پلیس دارای تجهیزات ضد گلوله نیستند. زیرا پایین کشیدن چنین شیشه ای برای مقاصد ارتباطی به دلیل ضخامت آن بسیار دشوار است. مگر این که موتورها و وسایل الکترونیکی تخصصی داشته باشید که به عملکرد پنجره ها کمک می کنند.
با این حال، در مناطق خطرناک، برخی از ماشین های پلیس دارای شیشه های ضد گلوله هستند. آن ها از چنین خودروهایی برای اهداف مختلف مانند هنگام رانندگی در صحنه تعقیب و گریز خودرو، اعمال خشونت آمیز تصادفی و موقعیت های سوء استفاده خانگی استفاده می کنند.

سخن پایانی

شیشه های ضد گلوله همانند شیشه دکوراتیو  در هر اندازه و فرمت برای ایمن سازی وسایل نقلیه و ساختمان ها موجود است. حرکت گلوله ها و سایر پرتابه ها را کاهش می دهد و از شما محافظت می کند. اگرچه گلوله های تفنگ های پرقدرت هنوز هم می توانند از شیشه عبور کنند، اما همچنان خطر را به شدت کاهش می دهد. بنابراین، خوب است که از وسایل نقلیه ضد گلوله برای سیاستمداران، سرمایه گذاران تجاری و سایر افراد مهمی که ابزار محافظت از خود را دارند، استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع