دستگیره پنجره دوجداره

دستگیره پنجره دوجداره

امروزه پنجره های دوجداره تقریبا در همه جا یافت می شوند. هم در آپارتمان های مسکونی و هم در ادارات، موسسات و مدارس، خانه های حومه یا روستایی، مراکزه تفریحی و غیره. چنین محبوبیتی به دلیل مزایای بسیار خوب پنجره دوجداره نسبت به پنجره های قدیمی و تک جداره است. با این حال هنگام انتخاب یک پنجره دوجداره، بسیاری از ما به پارامترهایی مانند وجود یا عدم وجود عملکرد صرفه جویی در انرژی و وجود یک پوشش محافظ ویژه در برابر اشعه ماوراء بنفش توجه ویژه ای می کنیم. اما به لوازم جانبی و یراق آلات پنجره دوجداره ای که خریداری می کنیم توجه ای نداریم. اما نباید فراموش کنید که عملکر صحیح پنجره، نرمی باز و بسته شدن آن و دوام کلی محصول به کیفیت کار بستگی دارد. یکی از اجزای مهم و یراق آلات استفاده شده در پنجره دستگیره پنجره دوجداره است.

این شی به ظاهر ابتدایی می تواند چندین عملکرد مفید داشته باشد، به عنوان یک دکوراسیون واقعی پنجره عمل می کند و از مواد مختلفی ساخته می شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دستگیره پنجره دوجداره و نکات مفید انتخاب آن ها آشنا کنیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را برارای پنجره دوجداره خود داشته باشید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد.

دستگیره پنجره دوجداره

طراحی دستگیره پنجره دوجداره

دستگیره روی پنجره دوجداره اغلب نه تنها برای باز کردن و بستن ارسی، بلکه برای تعمیر آن در حالت تهویه یا میکرو تهویه یا فعال کردن مکانیسم قفل ضروری است. بنابراین، طراحی آن تا حدودی پیچیده‌تر از دستگیره‌هایی است که روی پنجره‌های آهنی قدیمی نصب می‌شوند و به سادگی روی چند پیچ، پیچ می‌شوند. عناصر اصلی دستگیره پنجره دوجداره عبارتند از:

خود قلم یا منگنه : در بیشتر موارد، این قسمت L شکل است و چیزی بیش از یک اهرم معمولی نیست. علاوه بر این، هرچه ارسی بزرگ تر باشد، اهرم طولانی‌تر مورد نیاز خواهد بود تا فرآیند باز کردن / بسته شدن نیازی به تلاش ملموس نداشته باشد.

هسته یا بدنه دستگیره به خود فریم پنجره دوجداره  یا به در متصل می شود. اتصال دهنده ها با کمک دو پیچ خودکار با نخ M5 و سر فرورفته انجام می شوند و خود نقطه اتصال با یک روکش تزئینی بسته می شود. نکته مهم : پیچی که برای نصب دسته استفاده می شود باید دارای پوشش محافظ باشد که از ایجاد خوردگی جلوگیری کند.
پین: یک چهار وجهی فلزی با عرض جانبی 7 میلی متر است. طول آن می تواند از 35 تا 45 میلی متر باشد که بستگی به فاصله مرکز شیار تا سمت جلوی ارسی دارد. این یک ارتباط بین قلم و هسته را فراهم می کند.

هنگامی که دسته چرخانده می شود و در یک موقعیت یا موقعیت دیگر نصب می شود، مکانیسم قفل فعال می شود. فلزی که پین از آن ساخته شده است بر دوام و قابلیت اطمینان کل محصول تأثیر می گذارد. بر این اساس، هر چه قوی تر باشد، این شاخص ها بالاتر خواهند بود.

این طرح از دستگیره در بسیاری از دستگیره های پنجره استاندارد است. تفاوت ممکن است در وجود یا عدم وجود مکانیزم قفل، رنگ و خود طرح باشد.

دستگیره پنجره دوجداره آلومینیوم

معرفی انواع دستگیره پنجره دوجداره

دستگیره یک طرفه پنجره دوجداره

پر استفاده ترین دستگیره پنجره دوجداره، دستگیره یک طرفه ساده است. این نوع دستگیره در یک طرف بازشو نصب می شود و به طور کلی به دو دسته ساده و سکوئستیک تقسیم بندی می شود. با توجه به باز و بسته شدن ساده استفاده بسیاری دارد و یراق پنجره دوجداره  کمتری نیز دارد.

دستگیره پنجره آلومینیوم
دستگیره پنجره دوجداره دو طرفه

دستگیره دوطرفه برای مواردی استفاده خواهد شد که بازشو از دو طرف باز شود. بدلیل ارزان بودن قیمت دستگیره پنجره دوجداره دوطرفه نسبت به درب سوئیچی در برخی پروژه های پروفیل اکونومی از این دستگیره استفاده می شود. این محصول دارای قفلی است که روی قسمت بالای دستگیره تعبیه شده. به دلیل آن که این قفل به راحتی باز می شود پیشنهاد می شود در مواقعی که امنیت مهم است، از دستگیره سوئیچی یا دستگیره یک طرفه استفاده شود.

دستگیره باریک دوطرفه پنجره دوجداره

این دستگیره ساختار و مکانیزمی کاملا مشابه دستگیره پنجره دوطرفه دارد. تنها تفاوت این دو دستگیره باریک بودن محل پیچ و هندل دستگیره است. در پنجره ها که به بیرون باز می شوند و یا محل نصب دستگیره در قسمت بیرونی آن است از این دستگیره می توان استفاده کرد.

دستگیره هتلی پنجره دوجداره

در مراکز عمومی مانند هتل ها به دلایل ایمنی بهتر است پنجره ها فاقد اهرم دستگیره باشند. یراق آلات روتو با ارائه دستگیره هتلی فاقد اهرم و هندل این نیاز را بر طرف کرده اند.

دستگیره پنجره پلاستیکی
دستگیره درب سوئیچی

برای درب های سوئیچی، درب بالکنی یا تراس از دستگیره هایی استفاده می شود که دارای مقاومت بالاتر، کلیدخور و دارای دستگیره دوطرفه باشند.

دستگیره درب سرویسی

همانند دستگیره درب سوئیچی این نوع دستگیره نیز از دو جهت باز و بسته می شود. اما با این تفاوت که دستگیره سرویسی فاقد سیلندر کلیدخور می باشد. در سمت داخلی این دستگیره دارای چفتی است که موجب قفل شدن درب سرویس خواهد شد.

دستگیره پنجره
دستگیره چفت موشکی پنجره دوجداره

در واقع این محصول شباهت بیشتری به چفت دارد تا به دستگیره. مکانیزم این دستگیره بدین صورت است که با کشیدن آن ضامن آزاد می شود و لنگه باز خواهد شد. تنها مورد استفاده چفت موشکی در پنجره کلنگی یا پنجره سایبانی است که از قسمت بالا باز می شود و امکان دسترسی به دستگیره به دلیل ارتفاع کمتر است.

دستگیره پنجره Upvc
دستگیره مخفی پنجره دوجداره

دستگیره مخفی پنجره دوجداره ، به دلیل طراحی پنهان و قرار نگرفتن دستگیره در جلوی لنگه، استفاده زیادی دارد. اما بیشترین کاربرد آن ها در پنجره دوجداره ریلی است. در پنجره های دو ریلی بخصوص نیاز است تا دستگیره مزاحم و مانع باز شدن لنگه ی دیگر نشود، بنابراین استفاده از دستگیره پنجره مخفی بهترین گزینه است. همچنین گاهی اوقات این دستگیره ها توسط خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند انتخاب می شود زیرا در صورت عدم وجود دستگیره روی قاب باز کردن درب پنجره غیر ممکن می شود و در این صورت امنیت فرزند شما حفظ می شود.

دستگیره upvc

تعویض دستگیره پنجره دوجداره

دستگیره پنجره دوجداره در انواع و طرح ها و همچنین رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند که اکثرا رویه آن از جنس خود پروفیل می‌باشد و به دلیل کار شدن فلزی با آلیاژ مقاوم درون آن دارای مقاومت قابل قبولی می‌باشد. که جهت تعویض این نوع از دستگیره حتما لازم است تا سیستم قفل نیز از لنگه خارج شود. در سازوکار حرکتی درب و پنجره، وجود دستگیره یک لازمه حیاتی است، زیرا در صورت از کار افتادن نمی توان عمل قفل یا چفت کردن لنگه در پروفیل فریم را انجام داد که در مقابل عایق صوتی و حرارتی پنجره‌ دوجداره یو پی وی سی و پنجره آلومینیومی دچار اختلال شدید می‌شود.

برای تعویض دستگیره پنجره دوجداره، ابتدا دستگیره را در زاویه ۹۰ درجه (عمل باز شدن پنجره) قرار می‌دهیم. سپس کاور کمی به سمت خود می‌کشیم و در جهت چپ یا راست می‌چرخانیم. با این عمل کاور کنار رفته و پیچ هایی که دستگیره رابه پروفیل پنجره متصل کرده است را مشاهده می‌کنیم. با استفاده از چهارسو یا پیچ گوشتی پیچ ها را باز می‌کنیم و پیچ ها را کاملا بیرون می‌آوریم.

دستگیره را نیز با کمی فشار به سمت خود می‌کشیم. کاور دستگیره جدید را جا به جا کرده و اهرم دستگیره را در زاویه ۹۰ درجه قرار می‌دهیم. سپس دستگیره را در سوراخ مربوط به آن جایگذاری کرده و پیچ ها را می‌بندیم.

دستگیره پنجره دوجداره Upvc

قیمت دستگیره پنجره دوجداره

قیمت دستگیره پنجره دوجداره همانند دیگر یراق آلات پنجره به عوامل زیادی چون کیفیت، طراحی و نوع بازشو، یراق آلات داخلی آن ، رنگ و قفل دستگیره بستگی دارند.توصیه ما این است که بهتر است بجای پرداخت هزینه کم و خرید دستگیره های بی کیفیت ، که موجب ضرر و خرید دوباره دستگیره می شوند، یک بار دستگیره ای با برند معروف و کیفیت خوب تهیه کنید. البته لازم است توجه کنید که دستگیره ها بخشی از پنجره هستند که شما تماس و استفاده زیادی از آن دارید، و در کنار خرید دستگیره خوب، باید به خوبی هم از آن نگهداری کنید و هنگام استفاده به آن فشاری وارد نکرده، و در جهت نادرست حرکت ندهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع